Geen verplichte zorg maar wel ondersteuning nodig? Ga naar:

Familievertrouwenspersonen PLUS logo
Beeldmerk header

Familieondersteuning van ggz-patiënten

Wanneer een familielid verplicht wordt opgenomen, kan dat voor jou als naaste een overweldigende ervaring zijn. Je maakt je zorgen om zijn of haar welzijn, voelt je misschien machteloos en hebt vragen over wat je kunt doen om te helpen. Hoewel er op de ggz-locatie goed voor hem of haar gezorgd wordt, is het soms lastig dat je niet precies weet wat er gebeurt. Misschien heb je vragen, angsten of onzekerheden over jullie situatie. Of loopt het contact met de zorgverleners stroef en heb je het idee dat er niet naar je geluisterd wordt. In al deze situaties kan een familievertrouwenspersoon je helpen.

Wat doet een familievertrouwenspersoon?

Zoals de naam al zegt, is een familievertrouwenspersoon er voor de familie van mensen die verplichte zorg krijgen. Ze staan je bij met advies en praktische hulp, en kunnen dienen als klankbord met wie je jouw zorgen kunt delen. Zo kan een familievertrouwenspersoon je helpen om een lastige bespreking met een behandelaar voor te bereiden of samen een klachtenbrief te schrijven. Maar hij of zij is er ook voor je wanneer jij je gevoelens wilt delen. Zo zorgen we ervoor dat jouw stem wordt gehoord. Is je dierbare die is opgenomen officieel geen familie? Dat is geen probleem. Ook voor vrienden of andere dierbaren staat de familievertrouwenspersoon klaar. 

Heb je vragen of wil je je hart luchten? Neem gerust contact met ons op. We luisteren naar je en staan voor je klaar.

Voor wie is een familievertrouwenspersoon?

De familievertrouwenspersoon is er voor je wanneer een van de volgende situaties op jou van toepassing is:

  • Jouw dierbare heeft een zorgmachtiging of crisismaatregel. 
  • Jouw dierbare is opgenomen op een locatie waar ook verplichte ggz wordt geleverd.
  • Er is voor jouw dierbare een zorgmachtiging of crisismaatregel in voorbereiding, waarbij de officier van justitie, de burgemeester of een geneesheer-directeur betrokken is.

Krijgt jouw dierbare ggz-zorg, maar is hij of zij niet verplicht opgenomen? Dan kunnen jij of je familie Stichting Familievertrouwenspersonen PLUS benaderen. Deze stichting ondersteunt naasten van mensen die vrijwillige zorg ontvangen. 

Waarmee kan een familievertrouwenspersoon helpen?

Heb je vragen over de zorg voor je partner, ouder, kind, broer of andere naaste? Of weet je niet waar je moet zijn met vragen, klachten of problemen met de hulpverlener of behandelaar? In dat geval kan de familievertrouwenspersoon helpen. De familievertrouwenspersoon kan allerlei dingen voor je doen, zoals:

De knelpunten in de zorg en mogelijke oplossingen daarvoor op een rij zetten.

Informatie geven over waar je bepaalde zorg kunt vinden, hoe deze zorg werkt en wat jouw rol als naaste is. 

Advies geven over hoe je als familielid kunt bijdragen aan het herstel van de patiënt. 

Ondersteunen in het contact met de behandelaar of zorgverantwoordelijke

Ondersteunen bij het opstellen van een Eigen plan van aanpak.

Ondersteunen bij voorbereiden of voeren van een Zorg Afstemmings Gesprek (ZAG).

Bemiddelen bij een conflict en ondersteunen bij het indienen van een klacht.

Met de hulp van een familievertrouwenspersoon kun je beter begrijpen wat er gebeurt, de juiste vragen stellen aan hulpverleners en bijdragen aan een positieve samenwerking rondom de zorg voor jouw dierbare.

Gratis, vertrouwelijk en onafhankelijk

Gratis

De hulp van een familievertrouwenspersoon is gratis, je betaalt ook geen eigen risico. Wanneer jouw dierbare verplicht is opgenomen, kun je rechtstreeks contact opnemen met een familievertrouwenspersoon. Je hebt geen verwijzing van een arts of andere hulpverlener nodig. 

Vertrouwelijk

We vinden privacy erg belangrijk. Alles dat je met de familievertrouwenspersoon bespreekt, wordt vertrouwelijk behandeld. De informatie wordt met niemand anders gedeeld, tenzij jij dit wilt. Ook mag niemand, naast de familievertrouwenspersoon, je dossier lezen. 

Onafhankelijk

De familievertrouwenspersoon is geheel onafhankelijk.  Familievertrouwenspersonen werken voor de stichting Familievertrouwenspersonen, niet voor een ggz-instelling. Hierdoor zijn ze er 100% op gericht om jou te helpen. 

Stichting Familievertrouwenspersonen PLUS 

Heeft jouw familielid wel ggz-zorg, maar is hij of zij niet in verplichte zorg?  Ook in situaties die niet draaien om verplichte zorg, kunnen naasten van mensen met psychische problemen behoefte hebben aan hulp en ondersteuning van een familievertrouwenspersoon. Voor hen is er de Stichting Familievertrouwenspersonen PLUS. Zij helpen naasten van patiënten en cliënten die vrijwillige zorg ontvangen.

Veelgestelde vragen

Wat kost een familievertrouwenspersoon?

De hulp van een familievertrouwenspersoon is helemaal gratis. Heb jij een familielid dat verplicht is opgenomen? Dan mag je rechtstreeks contact opnemen met een familievertrouwenspersoon, je hebt geen verwijzing of toestemming nodig. We plannen de afspraak op een plek waar jij je prettig voelt. Dat kan bij de instelling zijn, maar ook bij jou thuis. Zo zorgen we er samen voor dat jij op je gemak bent. 

Mijn familielid krijgt (nog) geen verplichte zorg. Mag ik een familievertrouwenspersoon bellen? 

Is er een zorgmachtiging of crisismaatregel in voorbereiding? Dan kun je bij de familievertrouwenspersoon terecht. Ook als jouw dierbare vrijwillige ggz-zorg krijgt, en dus niet verplicht is opgenomen, kun je terecht bij de familievertrouwenspersoon via Stichting Familievertrouwenspersonen PLUS. Zij helpen naasten van patiënten in vrijwillige zorg. 

Kan een familievertrouwenspersoon helpen wanneer ik een conflict heb?

Heb je een conflict met de behandelaar van je dierbare, of voel je je niet gehoord door de hulpverleners? Dan kan de familievertrouwenspersoon helpen. Hij of zij kent de wereld van de ggz goed, en weet waar je terecht kunt met klachten, kan bemiddelen bij problemen of helpen om contact met mensen te krijgen. 

Krijgt mijn familielid te horen wat ik met de familievertrouwenspersoon deel?

Nee, dat krijgt je familielid niet te horen. Jouw gesprekken met een familievertrouwenspersoon blijven altijd tussen jullie. Zo kun je vrijuit praten over wat je bezighoudt, zonder je zorgen te maken over vertrouwelijkheid. Informatie uit jullie gesprekken wordt met niemand gedeeld, ook niet met het familielid dat is opgenomen of met zijn of haar zorgverleners. 

De familievertrouwenspersoon helpt jou als familielid of naaste met praktische zaken rondom de opname van je dierbare, maar ook met emotionele vragen. Bijvoorbeeld wanneer jij je schuldig voelt over de opname van je dierbare, wanneer er spanning is tussen jou en andere familieleden over de zorg, of wanneer je je machteloos of uitgeput voelt. De familievertrouwenspersoon luistert naar je, zodat jij je hart kunt luchten.

Om verplichte zorg te voorkomen, kan de patiënt binnen drie dagen aan de geneesheer-directeur toestemming vragen om een eigen plan van aanpak te maken. In dat plan moet de patiënt duidelijk maken wat hij of zij zal doen om de situatie te verbeteren. De geneesheer-directeur overlegt dan met de officier van justitie of hij/zij de patiënt hiervoor de gelegenheid wil geven en laat dit binnen twee dagen weten aan de patiënt. 

Er kunnen redenen zijn dat de geneesheer-directeur het maken van een plan van aanpak afwijst. Bijvoorbeeld omdat hij/zij het gevaar (ernstig nadeel) te groot acht. Of omdat er al eerder een plan van aanpak is gemaakt en dat in de praktijk niet bleek te werken.

Als er wel een eigen plan van aanpak mag worden ingediend, wordt de voorbereiding van de zorgmachtiging twee weken opgeschort. De voorbereiding kan binnen die twee weken worden hervat als de geneesheer- directeur vindt dat het schrijven van het plan van aanpak te lang duurt of als het ‘ernstig nadeel’ toch te groot blijkt.

Bij het schrijven van het plan wordt de patiënt sterk aangeraden om zich te laten helpen door zijn/haar vertegenwoordiger en/of naasten. Ook hierbij kan een familievertrouwenspersoon de naasten ondersteunen.

Vind een familie­vertrouwens­persoon

Neem rechtstreeks contact op met een familie­vertrouwens­persoon als je een naaste bent van iemand:

die verplichte zorg ontvangt met een zorgmachtiging of crisismaatregel.

voor wie een zorgmachtiging of crisismaatregel in voorbereiding is.

die is opgenomen op een accommodatie waar ook verplichte zorg wordt gegeven.

Geen verplichte zorg, wel ondersteuning nodig?

Ook in situaties die niets met verplichte zorg te maken hebben, kunnen naasten van mensen met ernstige psychische aandoeningen behoefte hebben aan ondersteuning van een familievertrouwenspersoon.

Stichting Familie­vertrouwens­personen PLUS ondersteunt naasten van patiënten/cliënten van instellingen, organisaties en gemeentes die een contract met de stichting hebben.

Contact met een familievertrouwenspersoon

Weet je niet zeker of je bij ons terecht kunt? Neem dan telefonisch (10 ct per minuut) contact op met een familievertrouwenspersoon om een korte vraag te stellen. Je mag ook een e-mail sturen met je vraag. De familie­vertrouwens­persoon neemt dan contact met je op.

0900 – 333 2222 
Stuur een mail

Contact met het landelijk bureau

Het bureau van de Landelijke Stichting Familie­vertrouwens­personen staat in Utrecht. Wil je vragen stellen over de organisatie? Neem contact op met ons kantoor.
Maliebaan 87
3581 CG Utrecht

030 – 271 23 18
Stuur een mail

© Stichting Familievertrouwenspersonen

Privacyverklaring
Cookieverklaring